Recenze Transport Giant

14. května 2008 v 17:27 |  Transport Giant
dds
Transport Tycoon je považován za legendu budovatelských strategií. Industry Giant sice není oficiálním pokračování, ale jinak se tvůrci herní klasickou inspirovali poměrně dost. Takže začněme bez zbytečných okolků. Dílo rakouských JoWood Studios na vás vybalí pěkné svižné menu, kde máte možnost se při výběru nové hry rozhodnout mezi dvěma volbami: Kampaň a "nekonečná hra".

Kampaň
Před spuštěním kampaně máte možnost vybrat si ze dvou světadílů - USA a Evropy. Starý kontinent označují autoři jako těžší. Na začátku USA kampaně zásobujete stavebníky vojenských pevností dřevem, kdežto v Evropě v první misi musíte dovézt ocel na stavbu Olympijského stadionu, takže jsou zde i jisté náznaky příběhu a historických událostí. Jejich celkový počet se vyšplhal na ne moc oslnivé číslo 14. Oponenti se však v kampani k veliké škodě vůbec neobjevují. Co je naopak plus, že TG po vás přímo vyžaduje vžít se do role dopravního magnáta. V opačném případě se setkáte s příliš vysokou obtížností. Ne, hra není příliš náročná, spíše se setkáte se stereotypem "po načtení hru zastavit, přečíst si úkoly, navrhnout silnice, nakoupit dopravní prostředky, odpauznout, aby se silnice dostavěly, zapauznout, zadat úkoly, co se má odkud kam převážet, odpauznout a čekat". Ale právě na toto navrhování všech cestovních drah je potřeba se soustředit. Tento jednoduchý postup, který je ovšem vylepšován v každé nové misi novými prostředky a surovinami, které máte převážet, se bohužel stává slabinou TG. Také silnice a železnice se dají stavět pouze pod úhlem 90°, takže si nikdy nevytvoříte vozovku, kterou byste na monitoru viděli vodorovně, nebo svisle. Ne, takto to opravdu v jeho vzoru, Transport Tycoonu, nebylo.

Nekonečná hra
Ale to, co upoutá pozornost nejednoho kočího, mašinkáře, pilota a kdovíkohoještě, je tzv. "endless game". V tomto módu si můžete nastavit vše, co se vašeho okolí týká - světadíl, část světadílu (mimochodem - TG nabízí i věrohodné zpracování střední Evropy - naleznete tam, samozřejmě, i několik českých měst, byť mají se svým skutečným protějškem, co se týče velikosti, jen pramálo společného), rok, ve kterém svoje podnikání začínáte a počet soupeřů. Ano, konečně se na scéně objevili oponenti. Ale jejich umělá inteligence je velice slabá. Nedokáží se vůbec vypořádat s jedním likvidačním trikem. Jak do jejich distribuční sítě postavíte nějakou překážku (např. vlak), zůstanou tvrdohlavě před touto překážkou vstát a už se nevzpamatují. Přibyla zde, oproti kampani, i jedna obtížnost. Sandbox, nebo-li pískoviště, jak už název napovídá, vás nijak neomezuje financemi, a tak svojí dopravní síť můžete rozšiřovat donekonečna, aniž byste do ruky museli vzít počítadlo a starší jedinci kalkulačku :-). V této neomezené hře teprve poznáte rozmanitost TG. Nic vám nebrání udělat si na mapě Severní Ameriky vlastní aerolinku a všechna města propojit letecky. Nic vám nebrání zahrát si v Evropě na České dráhy. Nic vám nebrání udělat si v Německu síť vzducholodních linek :-). Dalo by se pokračovat téměř donekonečna. A jaký je vlastně celkový výčet dopravních prostředků? Je jasné, že v roce 1850 nebudete převážet dřevěné klády rychlovlaky, takže vývoj dopravních prostředků jakžtakž odpovídá skutečnosti.

Dopravní prostředky
Škála všech vozidel ve hře je tak široká, že jejich kompletní vyjmenování by vydalo na opravdu dlouhý seznam. Čísla v propagačních materiálech hovoří za vše. Ve hře se setkáte napříč "putováním" třemi stoletími se 130 dopravními prostředky - automobily (mezi kterými jsou mimojiné i notoricky známé náklaďáky Western Star), několika druhy koní, parními, benzinovými a supravodičovými lokomotivami...
Stejně jako ve skutečnosti, tak i zde vaši mobilní miláčci procházejí rozsáhlým vývojem. V první americké misi máte k dispozici jen tři druhy koní a jeden pár tažných volů, v dalších částech hry se dostane samozřejmě na parní lokomotivy, poté na benzínové a elektrické. S technickým skvostem jednadvacátého století, supravodičovou železnicí, se setkáte až ve finální misi evropské kampaně, kde budete mít za úkol postavit nejmodernější železniční koridor mezi Paříží a Madridem. A co vlastně máte za úkol převážet? Ekonomický model hry tvoří opravdu veliká spousta budov. Opět nakoukneme do tiskových materiálů - v Transport Giantu narazíte celkem na 500 budov. Fungují zde klasické řetězce - od surovin (dřevařský srub, obilné pole, vepřín, a samozřejmě spousta dalších), přes zpracovatelský závod (dřevěná pila, slévárna, atd.), až po továrnu, která vyrábí výsledné produkty (cihelna, pivovar, továrna na elektroniku), odkud byste je pro svůj finanční úspěch měli vyvážet k cílovým "zákazníkům" - do obchodů ve městech, v případě kampaně na určené destinace. Vaše možnosti ve hře jsou tedy velice rozsáhlé, na což jsme od tvůrců Giantů zvyklí.

A co se nepovedlo...
A abych naše jižní sousedy jen nechválil, ne vždy se vše vyvede - Transport Giant má i své stinné stránky. Ta hlavní je, že tato budovatelská strategie se při hledání továren, které by navzájem potřebovaly své suroviny, podobá spíše pexesu. Ano, než najdete dvě výrobny, které se shodují v popisu "Requires" a "Produces", nebo alespoň, kde by jedna továrna potřebovala surovinu, kterou vyrábí továrna druhá, tak s TG ztratíte trpělivost.
Další věc, která se příliš nepovedla, je ovládání. K veliké škodě totiž není zakomponován systém "drag & drop", vše musíte provádět klepáním. Pokud třeba kupujete nové prostředky k převážení surovin, musíte nejdřív jedním klepnutím vybrat např. koně a volbu potvrdit druhým klepnutím na šipku, která znamená jeho "přesunutí" do vašeho "vozového parku". Přitom by vše šlo krásně udělat jedním jednoduchým stiskem levého tlačítka myši a tažením kurzoru vašeho hlodavce do správného místa obrazovky. To samé platí i o plánování cesty, které je však daleko komplikovanější:
Klepnete na jakýkoli svůj terminál (do kterého a ze kterého se vlastně odváží zboží), nebo na HUD na ikonku hodin, vyberete dopravní prostředek, který chcete použít k přemísťování suroviny, jeho volbu potvrdíte stisknutím šipky. Na mapě se přemístíte na místo, kde je terminál, z kterého chcete surovinu odvážet, jej vyberete opětovným stisknutím (ano, i v případě, že jste si zobrazili plánovač cest při klepnutí na první terminál) a označíte zboží, které chcete odvážet (opět ho musíte potvrdit stisknutím šipky). Nyní musíte najít na mapě terminál, kam chcete zboží dovážet a běda vám, jestli jste si tam předtím druhé stanoviště svého vozového parku nepostavili. Pokud opravdu ne, nezbývá vám nic jiného, než celý plánovač cest zavřít, postavit terminál, otevřít si plánovač znova a celý postup opakovat. Celý postup ještě musíte definitivně potvrdit stisknutím zeleného OK. Když to sečtu, je to celkem 9 zbytečných pohybů ukazováčku. Pokud by ale engine HUDu umožňoval přetahování objektů a místo odjezdu by se vyplnilo automaticky podle toho, které jste vybrali, bylo by to pouze klepnutí 5: Klepnutí na terminál, odkud se má vyvážet, přetáhnutí dopr. prostředku a suroviny do nastavení cesty, výběr destinace a potvrzení zeleným tlačítkem. Hra by z tohoto pohledu působila daleko lepším dojmem a byla by i pohodlnější.
Příznivce železnice také moc nepotěším. Aby vaše dráhy byly funkční, musí být propojeny do jednoho celku, což považuji spíše za bug, který ale patchem ještě vyřešen nebyl. Srážek vlaků se také nedočkáte. Pokud se dvě soupravy setkají v "protisměru" na jedné koleji, pouze sebou projedou. Tuto zásadní chybu už ale vývojáři v patchi 1.2 opravili - ba co víc - přidali možnost stavět nejrůznější výhybky, semafory a další vychytávky. Mnozí z vás se zajisté těšili na multiplayer - zklamu vás. I když TG určitě v sobě skrývá veliký potenciál pro hru více hráčů, síťové pařby se nedočkáte...

Technické zpracování
Transport Giant používá grafický engine svých předchůdců ze série Industry Giant, což se dá poznat z jeho celkového vzhledu. Škoda jen, že se jeho 2D, tzv. tříčtvrteční pohled nedá vůbec otáčet. Zoomovat můžete pomocí kolečka myši a tlačítky "+" a "-" na dolním panelu. Rozsah přibližování je naprosto dostačující. A jak je vlastně prostředí TG rozmanité? Velice realisticky a až překvapivě detailní - po amerických prériích se prohání bizoni, "u nás" ve střední Evropě přebývají jehličnaté lesy, v okolí Paříže je velice znatelný prvek centralismu. Že je všechno ale značné miniaturizované, jsem už zmiňoval, se dá pochopit. Vždyť by i naše obyčejná Praha zabrala v TG celou střední Evropu :-). Na okolních screenshotech si "Giantovskou" Prahu můžete prohlédnout - nemůžeme ale od budovatelské strategie čekat, že by nám nabídla věrný model Pražského hradu, nebo "nějakou" Vltavu tekoucí uprostřed města, i když aspoň ten terén a mírné detaily mohli JoWoodi, když už mají s námi společné hranice, udělat.
Zapotí se náš hardware?
Noční můry z hardwarových nároků mít nemusíte. Oficiální minimální požadavky pro spuštění splňuje sestava, která je už na půli cesty do muzea - Pentium III 500 MHz se 64 MB RAM. Ale i na mém přes rok a půl starém Celeronu 1.7 s 256 MB RAM pozoruji občasné záškuby. Transport Giant ale není naštěstí nějaká střílečka, takže se to dá určitě vydržet. K technickým problémům - hru se někdy nepodaří spustit. Prostě po poklepání na její ikonku zčerná monitor a poté vás hodí zpět na plochu. Při druhém pokusu ale hned naběhne. Avšak můj kamarád má větší problém - TG na Pentium IV 2.4 GHz s 512 MB RAM, ATI Radeonem 9700, Windows XP Home a nainstalovanými nejnovějšími ovladači totiž nezprovozní vůbec, ani demoverzi.

A co ozvučení?
Tvůrci pro vás připravili i pěkný soundtrack, dají-li se tak chytlavé melodie nejrůznějších žánrů a reálné zvuky všech vašich přepravních prostředků nazvat. Narazíte na téměř 100 skladeb od country, swingu, přes pop a rock, až po funky a blues. To, co vám právě hraje do uší, samozřejmě souvisí s dobou, takže určitě nebudete na Divokém Západě okolo roku 1850 slyšet řvoucí rockery :-)) Ale ti, co si nepotrpí na herní hudbu, mají možnost pustit si na pozadí své oblíbené skladby ve Winampu a ve hře ozvučení vypnout - TG to bez problémů zvládá!

Závěr
Z Transport Giantu mám smíšený pocit. Některé záležitosti tvůrci vypiplali do detailů (rozmanitost prostředků pro převážení surovin a jejich rozvoj), některé věci mě přímo zklamaly (ovládání, absence multiplayeru). Počkejme si tedy na Locomotion - dalšího uchazeče na místo nástupce Transport Tycoonu. Transport Giant jím rozhodně není.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama